Dag 34: van Zeeland naar Zuid Holland

25 juli 2019 - Haringvliet, Nederland

Ons hitteplan vandaag was: varen en vooral lang varen☀️😅. We halen om 10 uur het anker op en varen met een lekker briesje naar de sluis bij Bruinisse. We gaan Zeeland verlaten. Het is heerlijk hier maar met dit warme weer is varen het beste wat je kunt doen, vinden wij. Bij de sluis liggen we achter een echte mosselboot van Prins Dingemans. Er was nog een voorvalletje met een gloednieuwe niet -afgebouwde, -getuigde zeilboot van ca. 15 meter. Deze mannen hadden geen marifoon aan boord. Ze waren wat onzeker en leenden onze handheld marifoon om voorrang in de sluis te vragen. Dat vond de sluiswachter niet goed: ieder op z’n beurt. De mannen legden niet aan en gingen toch direct na de vissersboot naar binnen. Daar werden ze tot stilleggen gesommeerd en kregen een berisping voor het niet opvolgen van de aanwijzingen van de sluismeester☝️. Uiteindelijk lag iedereen er netjes in en werd er geschut. Al met al ben je dan zo’n 1,5 uur verder. Maakt ons niks uit behalve dat ons hitteplan in gevaar kwam: we hadden teveel stilgelegen en das nie leeeeeuk😜🙈☀️

Op naar de volgende sluis: Krammersluis: doorgang naar zoet water. Die gaat vlot,  althans invaren en uitvaren. Het wisselen van het water in de sluis als beide deuren gesloten zijn, gaat langzaam.

Door naar de Volkerak. Op dat water is het duidelijk groen van de alg. Niet uitnodigend zwemwater. Wel heerlijk varen met die wind. De wind is net zo warm als in Death Valley,  Renée en Roosje!! The heath is on!!🤪

We komen op een keuzemomentje: stuurboord uit naar Dordrecht of bakboord uit naar het Haringvliet en morgen naar Dordrecht. Omdat we ons hitteplan willen volgen, gaan we bakboord uit. Morgen wordt het ook weer tropisch en willen we veel varen. Bovendien komen we dan op de Oude Maas, een stukje dat we nog nooit ( ja dat kan😉) hebben gevaren.

Dus nu liggen we aan een meerboei in het Haringvliet na te stomen van de dag. Ze hebben hier best wel een aantal van die mooie meerboeien, op verschillende plaatsen. In de verte zijn de waterscooters, speedbootjes en andere snelheidsduivels! We horen ze zoemen maar komen niet echt in onze buurt! Dat scheelt een hoop geschommel door hun hekgolven🤭

Het is net als in de rest van NL nog 37 graden en het is al 21 uur. Dat wordt wat vannacht😅😅🙄