Dag 40: verwaaid in Culemborg

10 augustus 2019 - Culemborg, Nederland

We liggen behoorlijk beschut achter de hoge dijk met nog hogere bomen daarop, in de haven. De boot ligt inmiddels vol met losgewaaide takjes en blaadjes uit die bomen. Niet gevaren vanwege die harde wind maar ook omdat het leuk is om wat meer te zien van de omgeving hier.

Het Elisabeth Weeshuis, sinds ca.1570 tot 1961 als weeshuis in functie. We hebben dit weeshuis bezocht en het was interessant. Bijzondere en hardvochtige beslissingen in de toelating van wezen: geen zieke of gehandicapte kinderen want “daar was niets mee te beginnen”,  en bovendien “zonde van de plaats”. De weeskinderen kregen allemaal een opleiding en er werd goed voor ze gezorgd met strenge hand weliswaar. Ik hoop maar dat het echt zo was als in de verhalen!

In de middag lopen we een Hollandse waterlinie-route. “Het ingenieuze systeem van dijken, forten, grachten, kanalen en bunkers dat ons land in de oorlog moest beschermen tegen de vijand uit het oosten” door gecontroleerd, delen van ons land onder water te zetten.  We lopen langs de Lek, we raken van het padje 😜 en komen door steeds dichtere en hogere begroeiing! Prachtige flora maar  na een tijdje vinden we gelukkig weer de juiste afslag. Het is een mooie wandeltocht met onderweg lekkere bramen aan de struiken. We lopen tot het fort Everdingen met de beersluis. ( geen typefout). De pontjes kunnen je naar de overkant van de Lek brengen maar vandaag zijn ze gestremd vanwege de harde wind. Aan de overkant heb je nl. loopgraven. Wij varen niet naar provincie Utrecht maar blijven dus in Gelderland. In de waarden zie je de bunkers liggen. Bij het fort drinken we wat en daarna met de wind in de rug terug naar Culemborg. Je moet oppassen dat je benen niet onder je lijf worden weggeblazen.

Het was een interessante tocht. Lekker gelopen en lekker uitgewaaid.

Terug in de haven hebben we een wijntje verdiend met mosselen!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl