Dag 41: over de Neder-Rijn

11 augustus 2019 - Heveadorp, Nederland

Minder wind vandaag en wat we hadden was achter ons! Het is rustig op t water als we wegvaren uit Culemborg. De hele passantenkade is al leeg om 9 uur! Wij varen een uurtje later pas weg. We tanken water bij de uitgang van de haven en gaan daarna de Lek op richting Wijk bij Duurstede. Daar kruisen we het Amsterdam Rijnkanaal maar daar is geen vrachtboot te zien.  Zo blijft het de hele dag. We doen de sluizen Amerongen en Driel vandaag met slechts een paar recreanten. Dat was vroegahhh wel anders: sluizen vol met recreatie en stewards erop om alles in goede banen te leiden. Nu moeten we ons zelf maar redden. 🙃

Het blijft een prachtig rivierenlandschap met koeien, en konikspaarden op de oevers en soms ook in het water, strandjes, campings. Af en toe den verdwaalde caravan aan de kant op t land van de boer. We omzeilen de gierpontjes en de kabelpontjes. Een gierpont is een pontje dat aan een lange kabel hangt met anker en daaraan zitten stalen bootjes ertussen die de kabel van de bodem houden, zodat de pont heen en weer kan varen tussen de oevers zonder dat hij wordt weggezet door de stroming van het water. Heel efficiënt dus. Niet dat t erg stroomt op dit moment. Het is laag water en de stuwen staan dicht.

Na de sluis van Driel draaien we bakboord in een klein vaartje parallel aan de vaargeul. Dus weer terug richting sluis. Daar is een klein haventje met een paar passantenplaatsen. Voor €1,20 per meter, per nacht lig je hier prima achter een afgesloten hek.

We bellen de havenmeester en krijgen de code van het hek. We wandelen de stuwwallen op die hier op de kant zijn. Een mooie wandeling door het bos met kronkelpaadjes. Aan de omgewaaide bomen te zien, was het maar goed dat we hier gisteren niet waren met die storm. Het is een behoorlijke klim (ja,@ Roosje en @Rutger: wij ook hiken 💪) naar boven ( 53 meter hoog op de top). Daarbij een prachtig uitzicht over de rivier en het landschap erachter.  Goed voor de conditie en leuk ook nog eens.

Bij de sluis kunnen we niet kijken bij de vistrappen ( die bij alles stuwen zijn) omdat deze sluis gerenoveerd wordt.

Dan terug naar de boot. We zijn de enige passant en het is doodstil hier! Vinden we prima😊

Morgen weer verder.