Hittegolvend🌞 🌊 door Friesland

10 augustus 2020 - Grou, Nederland

We moeten nog een beetje wennen dat het heeeel warm kan zijn in NL en dat je je daarop aanpast. Misschien komt het na 10 hete zomers maar we hebben wel een beetje geleerd. Hoe dit zo? Zaterdag 8/8 hebben ons thuishuishouden verplaatst naar de boot bij de middagtemperatuur  van 30 graden (tussen 12-14 uur)🥵. Niet slim! Maar toen alles op z’n plek lag en we los konden waren we blij met de wind op het water.
Op naar Stavoren: tanken. Wat een drukte op het Heegermeer, Fluessen tot aan Stavoren. De best place to be inderdaad. Wij tanken en bedenken dat we (eind van de middag) vast door de sluis gaan. Rustiger dan morgenochtend. Dat klopt ook. We willen in het IJsselmeer  ankeren voor het strandje van Stavoren. Dat is best druk maar we kunnen er makkelijk bij. Ons anker blijft maar ‘krabben’ dus we verschuiven de hele tijd.  Niet fijn om op te slapen. Weer terug door de sluis en naar de Morra gevaren. Daar vinden we een heerijk plekje met een koel briesje. We moesten maandag (vandaag) in Sneek zijn dus varen we zondagmiddag richting Sneekermeer. We verbazen ons over de hoeveelheid boten. Er is geen boot meer te koop of te huur  en dat kun je zien   Gezellige drukte!  Wij leggen ergens aan een kantje tussen Joure en Sneek.
‘S Avonds doen we een spelletje en slapen best prima ondanks de warmte
Vandaag is weer zo’n tropische dag 30 grd)   We gaan naar Sneek om een apparaat ( Furuno) aan te laten sluiten. We gebruiken die als ankerwacht  dan krijg je een signaal als je anker gaat krabben   Dat is voor de nacht wel prettig:   je wilt niet op een andere plek terecht komen. Het duurt langer dan verwacht. Ondertussen loop ik met een krat op een karretje naar de supermarkt. Als we na 2 uur wegvaren zijn we weer heel blij met de wind op het water. 😅
Nu liggen we op een bekend plekje bij Trijehús richting noorden. We gaan de toeristische watersportplaatsen zoals Sneek, Heeg, Grou achter ons laten en naar het Lauwersmeer en hopelijk naar Schiermonnikoog. Poging 2 dit jaar!  En hoe verder daarna? We volgen de wind, de zon en vermijden, zoals Rutte zegt, drukke plaatsen.

1. Annelies:
    10 augustus 2020
    Fijne boottijd, lieve mensen! Wij morgenochtend weer richting onze berg. Bisou😘😘🙋🙋‍♂️
  2. Renée:
    11 augustus 2020