Tis Wad

12 augustus 2020 - Schiermonnikoog, Nederland

Op zo’n bloedhete dag ( 7 op rij) als vandaag, moet je niet veel doen. Daar houden wij ons aan! Zwemmen in het kommetje 🥣 ;) aan het Lauwersmeer, boekje lezen, beetje varen 🛳.  We varen eind van de ochtend richting Lauwersoog. Daar  gaan we voor anker. Dat het Lauwersmeer ondieptes heeft, blijkt als je heel voorzichtig vanaf je zwemtrapje het water in wil plonsen! 💥 het water komt tot aan de navel! Maar ook dat water is heerlijk verfrissend.
We moeten om half 4 door de sluis Robbengat om met het tij mee te varen naar Schiermonnikoog, 1 uur voor Hoogwater. Op t Wad is het rustig: ZO 3-4 dus dat gaat relaxt 😌 Wolter had zich goed voorbereid op de te volgen route met betonning. Het is niet leuk als je daar een foutje meemaakt ( met ons schip want dan kun je vastlopen, scheef zakken innde drek, en moet je 2 tijen overlaten gaan (12 uur) voor je weer  loskomt. Dat geldt vooral voor het laatste stukje om de passantenhaven in te komen. Een kronkelvaargeul  met dieptes er naast van minder dan 50 cm onder de kiel.
We genieten van de overtocht van slechts 1 uur! We worden welkom geheten door de havenmeester en krijgen een plekje langszij een motorJacht.  Daarna een heerlijk biertje en wijntje op t terras met uitzicht op T Wad en de haven en de terugtrekkende zee.  Wat een leven🤩

1. Renée:
    13 augustus 2020