Dag 37: Zierikzee > Grevelingen, eilandje Stampersplaat

17 augustus 2017 - Zierikzee, Nederland

Naar de Grevelingen

Weet je wat het is met tij-varen? Dat het tij min of meer bepaalt hoe laat je het beste kunt gaan varen. Dat betekende voor ons dat we vanochtend al om 9 uur wegvoeren uit Zierikzee. Er was een stevige ZuidWest-wind en de stroom ( = tij dus;) hadden we mee. We waren vlot (11:15uur) bij de sluis van Bruinisse. Onderweg werden we nog ingehaald door de echte Henry Dunant. Nog nooit gezien. Groot schip.

Het schutten gaat vlot en het is ook droog! Dat is lekker. Daarna varen we naar een eilandje op de hoogte van Brouwershaven. We hebben niets nodig van de haven dus dan is een eilandje wel lekker. Voor het overnachten aan deze eilandjes moet je een kaart kopen. Die hebben we niet. Jammer dat ze die niet in de sluis aanbieden of op internet. We weten niet waar we de kaart kunnen kopen. Alleen bij de VVV maar dan moet je eerst Bruinisse ingaan of zo iets. Onhandig. Je koopt zo'n kaart voor €12, voor drie nachten. Als je, zoals wij, geen kaart hebt, betaal je bij de controleur €19,- voor dezelfde kaart. We hebben nog geen controleur gezien. Misschien morgenochtend.

De plaatsjes zijn wel prima. Er is een vuilniscontaimer en er staan zelfs dixie- toiletten op t eiland. Niet voor ons maar wel voor de kleine (open) zeilbootjes.

• Afstand: 37,5 km, totale afstand tot nu toe: 900 km!
  • Motoruren: 3,7 uur
  • Sluizen vandaag : 1, totaal: 76
  • Gemiddelde snelheid vandaag: 10km/uur
  • ZW 4, temp. 20 graden
  • Ligplaats: eiland met dixie-wc, vuilcontainer