Dag 48: Rotterdam > Schoonhoven

28 augustus 2017 - Schoonhoven, Nederland

Tropische temperaturen op het water

We worden gewekt door één of andere boormachine om 8 uur. Niet best! Om half 9 nog een keer. Tja, en dat moet je echt wel op staan, blijkbaar. Het is immers Rotterdam: de werkstad, de stad van de overhemden met korte mouwen, omdat die anders toch worden opgestroopt. Wij passen ons (graag) aan. Dat betekent dat we al om 10:15 uur de haven uitvaren.

We hebben eerst nog een beetje stroom mee. Na De Noord ging de stroom een beetje tegenstaan maar dat was niet veel.

Het is schitterend weer: geen wind en veel zon! We varen langs de Skyline van Rotterdam, onder de Brienenoordbrug door. Wat is die groot! En ook hoog: doorvaarthoogte was op dat moment 24 meter, volgens de peilschalen.

Ook op dit water zijn we aangemeld bij de verkeersbegeleiding. Tot de kruising van de Nieuwe Maas met de Noord en de Lek. Daarna op de Lek, luisteren we kanaal 10 uit.  De Lek is rustiger qua scheepvaart maar de schepen die er varen zijn behoorlijk groot.

We meren af in de passantenhaven van Schoonhoven. Het is een getijdehaven met zo'n 1,5 meter verval. Lange lijnen dus. Door het langsvarende verkeer schommelen we heerlijk. Er is niets aan de kade. We moeten ons wel even telefonisch melden bij de havenmeester. Hij komt niet langs, zegt hij.

We wandelen nog door het oude Schoonhoven. Er is niet heel veel veranderd in  al die jaren dat we weg zijn (13 jaar).  ' s Avonds drinken we koffie aan de Lek. De oude snackbar is tegenwoordig een mooie brasserie geworden. Dat is dus wel veranderd!

Morgen varen we verder de Lek op! Geen beter leven dan een goed leven!

• Afstand: 30 km
  • Motoruren: 3,4 uur
  • Sluizen: 0
  • Wind: N2, temp. 28 graden
  • Havengeld:€0,00 , geen voorzieningen, dicht bij het centrum

1. Annelies:
    28 augustus 2017
    Koffie drinken bij Belvedère??
    Nog langs oude huis gewandeld?