Dagje Doesburg e.o.

5 juni 2022 - Doesburg, Nederland

Alle weerapp’s waren t met elkaar eens: regen in de middag. Eerste pinksterdag in Doesburg: we gaan fietsen. We hebben nog nooit de Oude IJssel opgevaren omdat die doodloopt tot iets voorbij Doetinchem. Alternatief is fietsen langs de Oude IJssel. We kiezen voor een rondje van ca. 20 km zodat we voor de regen weer terug zijn. Onze trouwe vouwfietsen doen weer goed hun best. Enne…. wij ook 😁 De rechteroever van de Oude IJssel is een mooi fietspad. We slaan af  na 45 minuten, bij een Rustpunt ( dat is een organisatie van meestal particulieren die koffie/thee o.i.d. aanbieden) Dit Rustpunt is een camping bij de boer. Je kunt zelf koffie maken met de Senseo. Geld in het kistje doen of overmaken op de bankrekening.
Halverwege naar Doetinchem steken we over de Oude IJssel naar Hoog-Keppel. Verrassend pittoresk plaatsje en een prachtige route door de bossen.  Dat hier veel gevochten is in WOII blijkt uit een bankje met een herdenkingsbordje van Amerikaanse ouders aan hun gestorven zoon. Mooi plekje in een klein, vredig parkje met fluitende vogels en mooie platanen.
Door naar Doesburg! Daar komen we een half uur voor de regen binnen in de boot 💪👏

Na de lunch lopen we zonder jas ( het is nog steeds warm), paraplu mee naar museum Lalique. Dat is een museum sinds 2011 van de glaskunstenaar René Lalique. Er is nu ook een tijdelijke tentoonstelling van De Stijl. Een heel mooi oud huis waarin het glaswerk te zien is. Hij was trouwens de Franse uitvinder van de parfumflesjes. Prachtige kunstwerkjes. Je kon ook e.e.a. kopen. Prijzen die meer dan 3 cijfers voor komma hebben. We denken er nog even over 😜

De Stijl was ook mooi maar niet veel nieuws ( kan natuurlijk ook niet 🤔) Na 1,5 uur gaan we aan de overkant in een koffietentje lekker aan de koffie met (glutenvrije) lekkers! Het regent stevig maar dat is weer over als we buiten komt.
Prima om zo de eerste pinksterdag door te brengen in Doesburg.

1. Annelies:
    5 juni 2022
    Leuk afwisselend zo dat boteren, fietsen en cultuur snuiven!