Dag 17: Namen > Charleroi ( Marchienne au Pont)

28 juli 2017 - Charleroi, België

Varen op de Sambre

Vanochtend ging onze wekker om 8 uur af. We wilden vroeg varen want een lang traject voor de boeg. Om 9 uur varen we weg.  Het gaat allemaal vlot vandaag. De bolders liggen hoog op de kant dus dat gaf wel wat improvisatie af en toe. Wolter klom dan de glibberige, met algen besmeurde traptreden op. Best wel een beetje eng vind ik, maar gelukkig ging het allemaal goed.

We bevaren vandaag de beneden- Sambre ( Basse- Sambre) naar Charleroi. Veel industrie, afgewisseld met  dorpjes, mooie kastelen, glooiende heuvels en bomen.

We zien dus ook veel vrachtschepen, waar we, na onze Threant-tocht toch weer heel anders naar kijken. Als ze liggen te laden en achter overliggen, in het midden van het water blijven varen omdat ze zo enorm diepgeladen zijn, we hebben het zelf allemaal meegemaakt. Leuk hoor! Het zijn allemaal schepen met een max. lengte van 90 meter. Dat heeft te maken met de sluizenmaat op dit traject, hebben we geleerd van de Threant. De meeste schepen zijn roestbakken: slecht onderhouden, verouderde schepen.

Wat wel grappig is dat je hier bijzondere boogbruggen hebt: de boog hangt onder de brug( het wegdek). Dus een soort op z'n kop! Het hangt er jaaaaaaaren, dus zal ook wel goed zijn! :)

Nog een opvallend dingetje is de troep in het water. Tientallen plastic (Pet) flessen drijven in dit water. Geen statiegeld hier en dan krijg je dit dus. Drankje op: fles in de plomp! Laten we maar lekker het statiegeld houden in NL.

Tenslotte varen we Charleroi door. Het kanaal doorsnijdt de stad doormidden. We varen onder allerlei bruggen door, aan de kades opgeknapte panden. Misschien is het toch leuk om deze reis de stad te bezoeken. Dat doen we dan wel als we in een veilige passantenhaven liggen. Nu liggen we een buitenwijk van Charleroi aan een passantensteiger, zonder voorzieningen. Het is een armoedige buurt, met leegstand en hangjongeren bij het parkje met het dichtgetimmerde voormalige zwembad.

Morgen varen we de Sambre verder op. Dan heet het de Boven - Sambre oftewel Haute-Sambre. Deze loopt dood bij de Franse grens. In Frankrijk loopt  deze rivier ook tot de Belgische grens. Er ligt een blokkade in de rivier. Geen van beide landen wil het opruimen. Dat conflict duurt al meer dan 10 jaar!!  Toch varen we morgen naar de grens omdat het een mooie route is. We gaan het meemaken, hopen we.

• afstand: 51,5 km
  • Reistijd: 8 uur, Motoruren: 7,2
  • Aantal sluizen vandaag: 7
  • Totaal aantal sluizen: 39
  • Windkracht: ZW 4, temp. 21graden
  • Geen haven, geen voorzieningen, wel supermarkt in de buurt.

1. Annelies:
    29 juli 2017
    Dus nu naar de Franse grens, boot uit het water trekken, aardige boer met trekker en oplegger charteren, de grens over en "de schuit" weer in het Franse water laten glijden: moet kunnen!
    Klinkt best aardig, als ik dit zo schrijf!!
  2. Renée:
    29 juli 2017
    Leuk!! Leuke foto's ook!
    Maar weten jullie zeker dat jullie in België zijn? Zie opeens een ijsbeer!
  3. Elisabeth:
    31 juli 2017
    Ja waarachtig : een ijsbeer! :-) Valt daar nog iets over te vertellen , Conny?