Dag 18: Charleroi > Thuin

29 juli 2017 - Thuin, België

Meanderen over de Boven Sambre (Haute Sambre) met handbediende sluisjes

Vandaag hebben we een onbekend stukje van België bevaren: de Boven-Sambre. Eerst doen we inkopen bij de Colruyt, een soort Aldi. We willen voorkomen dat we ergens blijven 'steken' en op water en brood moeten leven. Het vertrouwen in verwachte doorvaart is toch wat minder geworden de laatste week.

Tot aan de grens is het 34 km met 10 sluizen. Dat hebben we niet gedaan vandaag want je kunt hier niet snel varen.

Het traject is zeer de moeite waard. De rivier kronkelt door het landschap dat er heel vriendelijk uitziet. Het lijkt wel Frankrijk, dus we hebben toch een beetje Frans gevoel. De spoorbaan die meeloopt met de Sambre, kruist de rivier heel wat keren omdat het spoor recht gaat en de rivier dus niet.  De dorpjes zien er beter uit dan rondom Charleroi. De huizen zijn beter onderhouden met leuke bloembakken.

We beginnen direct na 2 km met de eerste sluis. We moeten 4,9 meter omhoog. De sluiswachter komt met een haak aan een touw om de lijn aan te pakken en boven om de bolder te leggen. Er is ook niet echt een ander mogelijkheid.  Daarna varen we door de ansichtkaart van dit mooie deel van België.  Er wordt doorgebeld naar de volgende sluis dat we in aantocht zijn. Als we bij de volgend zijn, worden we met open armen, ehh..... sluisdeuren ontvangen. De sluismaat is klein. De breedte van de sluis is 5,15 meter  en de lengte maximaal 41 mtr. De maat van de Spitsen, die hier dus veel liggen en ook varen , blijkbaar. Niet gezien :o

De rest van de sluizen kunnen we makkelijker bij de bolders. Het verval is dan ongeveer 2 meter. Alles gaat vlot. We komen slechts 1 boot tegen die terugkomt. Als we om 15 uur in Thuin aankomen, leggen we de boot aan aan een passantensteiger die overigens helemaal vol ligt met plaatselijke boten. Er is nog 1 plekje vrij. Geen stroom en geen water, alleen 2 meerpalen. Handig!

We wandelen het dorpje in. Het is heel oud met oude straatjes die omhoog kronkelen naar de boven stad zoals ze dat noemen. Daar was vroeger het bestuur en woonden  de notabelen. We klimmen helemaal naar boven. Daar is een Belfort, vroeger de toren van de Collegiale kerk ( daar is'ie weer!) , nu wereld erfgoed, van Unesco. Het is inmiddels best warm geworden. Boven hebben we prachtig uitzicht over het dal en de rivier. Opvallend is het dat er zo weinig mensen zijn op straat. Sowieso hier! De huizen zijn gesloten. Veel vitrage!

Als we terugkomen bij de boot, leggen we de boot in de zon. Er is een plaatsje vrij gekomen. Daar is ook stroom en water. Het is lekker om hier te zitten. Een boekje lezen en lekker een wijntje/ biertje te drinken.

Gisterenavond hebben de de serie the Legacy, uitgekeken. Deel 3! Heel mooi! Een aanrader! Vanavond weer tijd voor een andere! Lekker dit vakantieleven!

• Afstand: 17,3 km
  • Reistijd: 3 uur, Motoruren: 3,9
  • Aantal sluizen vandaag: 6
  • Totaal aantal : 45
  • Windkracht ZW 4, temp. 23 graden
  • Ligging: gratis aan de passanten steiger met stroom en water. Dichtbij de winkels, o.a. een Carrefour Expresse.

1. Annelies:
    29 juli 2017
    Ha ha, Collegiale kerk! Jullie worden achtervolgd door die, wat was het ook alweer....kannuniken!
    Geniet daar van het bijna Franse sfeertje!
  2. Elisabeth:
    31 juli 2017
    Klinkt toch wel als een heuse vakantie....