Dag 19 Thuin > Erquelinnes

30 juli 2017 - Erquelinnes, België

Frankrijk te voet :D

Onze Engelse buurvrouw, verblijvend op een oud schip uit Yerseke, vertelde ons gisteren dat het water in de Sambre wel eens een meter hoger was dan normaal en dat ze ' s nachts de sluiswachters moesten bellen omdat de steigers uit de glijders zouden schieten. Dat was toen er veel water was. Nu adviseerde ze ons om water  te tanken omdat in Erquelinnes, ( hier dus) geen water beschikbaar was, een week geleden. Wat een gedoe om water. Vanochtend dus eerst de tanks volgeladen met drinkwater. Sla nooit een goede raad in de wind!

Daarna vertrekken we, uitgezwaaid door de buurvrouw. Het aanbevolen treinritje  met de historische trein in Thuin, ( superleuk volgens buuf) laten we liggen.

De Sambre is echt mooi. in de sfeer van oh...lalaa, très pitoresque. De wind is stevig. We hebben gemeten: windkracht 6,5 zelfs, maar dat is dan als je vol op de boeg de wind hebt. De rivier kronkelt dus dat maakt het oké. De zon is erbij behalve bij 1 sluisje: miezerige regen maar dat was van korte duur. Begin van de middag varen we de haven in  van Erquelinnes. Dit plaatsje ligt op de grens van Frankrijk. De haven is een groot bassin. De havenmeester is er niet maar we kunnen wel bij de wasmachine. Handig! Trouwens: er was dus weer water, anders doet'ie t niet! ;)

Daarna lopen we naar de stad. In de haven is een hondentraining. De honden worden getraind om drenkelingen te redden. Grappig hoor, want sommige hebben ook wel eens geen zin! Het zijn hele grote, harige honden, dus een hoop water in hun vacht als ze uit t water komen.

De stad is verdeeld in 2 stukken. Het oude stuk schijnt historische gebouwen te hebben maar wij konden ze niet vinden. Wel veel ingestorte gebouwen. Daarna lopen we de andere kant op want dan kunnen we de Franse grens kruisen. Als we door een winkelstraat hebben gelopen, met veel legen panden, en alles gesloten, komen we bij  een vervallen station waar 1 x per 2 uur een trein naar Charleroi vertrekt. Dan nog wat goktenten en 3 chinezen en dan .......passeren we te voet de Belgische/ Franse grens. Yesss! We nemen een foto van het Belgische bord want het Franse bord is nergens te bekennen. Voor bewijs hebben we onze locatie vastgelegd met een  Google Maps!

We lopen weer terug naar de haven. Al met al weer ruim 5  km in de

benen. Morgen varen we terug naar een oud middeleeuws plaatsje Lobbes. Daar vandaan willen we met een trein naar Charleroi.  We hebben dus de Sambre zo ver als het kon opgevaren. Je kunt nog een klein stukje Frankrijk invaren maar dat levert niet zo veel op. De Sambre was zeer de moeite waard. We gaan er ook weer 2 dagen over doen om terug te varen. Een mooie rivier!

• afstand: 18,5 km
  • Reistijd en Motoruren: 3,5
  • Aantal sluizen : 4 , totaal aantal: 49 sluizen
  • Wind: ZW 5, temp. 23 graden
  • Haven: €11,- per nacht. Stroom €3,- gratis douches en wasmachine lijkt ook gratis. Wifi is gratis en heel goed mede dankzij onze turbo ontvanger
  • Ligging: op loopafstand van het centrum maar niet heel dichtbij een supermarkt. Stad is niet veel aan. Kun je gerust overslaan:)

1. Herman Groen:
    31 juli 2017
    Leuk die verhalen over de Sambre. Toch een onverwacht positieve ervaring na de aanvankelijk teleurstellende ervaring met te laag water.