Dag 20 :Erquelinnes > Lobbes

31 juli 2017 - Lobbes, België

Vaartochtje, wandeltochtje, fietstochtje

Vanochtend wakker met een lekker zonnetje en minder wind. Eerst gebruik gemaakt van de douches. Het water krijg je met een drukknop die je steeds moet indrukken maar het gaat goed. Als het licht aangaat, wordt er direct hele warme lucht naar binnen geblazen. Je moet je best doen om nat te worden, zo snel droog je op! Na een paar minuten gaat het licht automatisch uit en de warme lucht dus ook. Nadeel is dat je dan in het donker staat. Dat is 's ochtends niet zo erg, maar als het avond is wel, merkte Wolter gisterenavond. Toch klagen we niet over deze haven. Je hebt alles wat je nodig kunt hebben.

We varen vandaag dus weer terug over de Sambre. Slechts 3 sluisjes vandaag want we willen in Lobbes blijven liggen. Alleen de naam van het plaatsje geeft al een lief en warm gevoel. Het plaatsje is ook heel oud en de kapittelkerk ( ja daar is'ie weer!) is van 635! Wel ná Chr.! Kan niet anders (haha)

Het sluizenwerk is touwtechnisch gezien makkelijk gooien want we gaan van hoog naar laag ( avalant).  We leggen in begin van de middag in Lobbes aan: een steiger met wat elektriciteitskasten en water maar dat werkt alleen als je 'jetons' (munten) ophaalt bij het syndicat van Lobbes. We zij selfsupporting! Lekker duurzaam bezig!

Lobbes ligt tegen de berg aan. Boven op de berg is de bovenstad. Daar staat dus die oude kerk met een crypte, waar je in kan kijken . Heel wat treedjes omhoog maar dan heb je ook een mooi uitzicht.

Terug proberen we iets van een supermarkt te vinden. Die zijn 3 km ten noorden en ten zuiden van 'onze'  oude Lobbes. We gaan daarom met de fiets langs de Sambre naar het dorpje Thuin om daar bij de Carrefour boodschappen te doen.  Als je van wielrennen houdt, of met je ATB fietsje wil klimmen en klauteren kan dat ook. Wij blijven lekker op het platte pad langs de rivier!

Morgen blijven we hier liggen omdat we met de trein naar Charleroi gaan. Daar is van een oude kolenmijn een museum gemaakt. Op 8 augustus 1956 is daar een enorme ramp gebeurd. Daarna is de mijn gesloten. Nu schijnt het een mooi museum te zijn. We willen wel eens wat meer weten nu we zo vaak langs de oude verroeste fabrieken zijn gevaren. De oude stad heeft ook wat te bieden, lezen we.  Morgenochtend nemen we de trein. Een dagje cultuur doen.

• afstand: 16,4 km
  • Motoruren: 2,4
  • Sluizen: 3 , totaal : 52
  • Windkracht:ZW3 temperatuur: 26 graden
  • Ligplaats: prima maar geen voorzieningen.

1. Annelies:
    31 juli 2017
    En wie zie ik daar op het dek lekker "in" een boek?
    Geen koffie of biertje erbij?
    Veel museumplezier morgen ennuh....stap niet in de verkeerde trein!!!
  2. Elisabeth:
    31 juli 2017
    Helemaal niet verkeerd: die vakantiefoto van jou-met-boek.
    Leuk , een treinreisje! Hebben ze daar nog stoomtreinen? ;-)