Dag 21: Dagje Charleroi

1 augustus 2017 - Charleroi, België

Bezoek aan de oude mijn en de oude stad

We gaan met de trein van 10:21u. naar Charleroi. Er zijn 2 sporen en toen we zaten te wachten, kwamen we er achter dat we het andere spoor moesten hebben. ( Ja, Annelies, je had nog zo gewaarschuwd!) . Een vrij lege trein en 20 minuten later stappen we uit op het station Charleroi Sud. Een mooie oude toegang met glas in lood ramen. We zoeken de TEC( de bus) om naar Bois du Cazier ( de oude mijn) te gaan. We moeten 45 minuten wachten want hij is net weg. Dus tijd voor koffie en ik neem mijn eerste ( deze vakantie!) croissant au chocola. We gaan lekker op een bankje buiten zitten. Dit deel van Charleroi is geheel vernieuwd. De Sambre stroomt langs het station dus we hebben het vanaf een andere kant gezien.  Met de bus naar de oude mijn duurt slechts 10-15 minuten.

Het museum , Bois du Cazier, laat zien wat de mijnindustrie in deze buurt betekende. Er staat een oude mijnschacht en barakken. Er is een tentoonstelling van de ontwikkeling van de industrie : stoom en ontwikkeling van de dynamo. De ramp die hier op 8/8/1956 plaatsvond heeft een belangrijke stempel gedrukt op het leven in deze regio. Er waren bijna 300 mijnwerkers omgekomen door een brand onderin de mijn (op 975 meter diepte). De mijnen zijn hierna gesloten en de hele industrie lag op z'n kont. Indrukwekkend allemaal. Met audiotoer loop je ongeveer in 1,5 uur het museum rond. Het is ook hier niet druk! Terwijl het hier ook hoogseizoen is.

We nemen weer de bus terug naar het station. Daar vandaan lopen we over de Sambre de stad in. Lekker lunchen op een terras. Het is lekker weer ondanks de voorspelde regen! Niet gezien!! Het deel rondom de Sambre is dus mooi vernieuwd. Een heel groot modern winkelcentrum met vele moderne winkelketens zijn vanuit de oude binnenstad hierin getrokken. Ook Leonidas bonbons! Dussssss....... (!)

Na de lunch lopen we door de oude stad naar 'boven' ( klimmen dus). Je ziet hier weer veel leegstand, wat het onaantrekkelijk maakt. Bij Place Charles II is Hotel de Ville: het gemeentehuis. Volgens Tripadvisor de moeite van het bekijken waard vanwege het prachtige artdeco interieur en de schitterde trouwzaal. Dat klopt! :) het grappige is dat je gewoon er doorheen kunt lopen, ook langs de kantoren waar de ambtenaren aan het werk zijn. De Belfort ( hoge toren) is gesloten voor ons. Wat een pech ;) moeten we die 275 treden vandaag overslaan!

De rest van Charleroi is niet zo interessant. Tijd voor een Belgisch biertje voor mij en een Frans wijntje voor Wolter. We nemen de trein weer terug naar het "ouwe" Lobbes. Terug op de boot: schoenen  uit en lekker met de blote voeten op de bakskisten en een drankje! Interessante dag waarin we veel te weten zijn gekomen over deze mijnstreek. Leuk!

1. Annelies:
    1 augustus 2017
    Ik zie jullie al helemaal aan de verkeerde kant zitten!
    Conny in het mijnkarretje door Wolter teruggeduwd naar Lobbes???
  2. Irving:
    2 augustus 2017
    Dat lijkt me een leuke dag. Niet dat de vaardagen niet leuk zijn, maar het is een prettige afwisseling.
  3. An:
    2 augustus 2017
    Verkeerde kant van het spoor! Komt mij bekend voor.
    Heerlijk om iedere dag jullie belevenissen te lezen.
    Heel veel plezier op jullie verdere reis.
    Groeten en liefs An
  4. Elisabeth:
    2 augustus 2017
    Leuk hoor , al die nieuwe ervaringen. Zo leer je nog eens iets bij. Al was het alleen maar op welk perron je moet staan. :-)
  5. Elisabeth:
    2 augustus 2017
    Leuk hoor , al die ervaringen! Zo leert een mens altijd bij. Al was het alleen al aan welke kant van het perron je moet gaan staan.... :-)
  6. Bernarda Hofman:
    2 augustus 2017
    Zo, ik ben weer helemaal bij met het meelezen van jullie blogs. Heel leuk om zo met jullie mee te varen en allerlei wandelingetjes en fietstochtjes mee te doen!
    Daardoor heb ik ook veel bewondering gekregen voor jullie als ervaren schippers. Is natuurlijk door de jaren heen opgebouwd. Maar je moet het maar durven om een grote rivier op te gaan met veel professioneel verkeer. En je moet dan maar om kunnen gaan met stromingen enzo. Zo van: hoe sla ik rechtsaf een zijtak in van de rivier? Niet door gewoon strak rechtsaf te gaan met kans op geirriteerde duwbakkenschippers, of erger: aanvaringen, omdat ze nu eenmaal harder varen en meer massa hebben, maar door eerst een eindje met de stroom mee te gaan en dan schuin rechts omhoog tegen de stroom weer in naar de opening van de rivierarm. Zo heb ik het tenminste begrepen uit één van jullie blogs. En dan hebben we het nog niet over de perikelen rond sluizen en jachthavens!