Dag 22: Lobbes > Marchienne au Pont

2 augustus 2017 - Marchienne-au-Pont, België

Water, geen water, water, geen water,wel water..... pfff!

Never a dull moment..... Het leuke aan varen, vinden wij, is dat je een plan hebt en dat dat ook zo weer veranderd kan worden, of toch niet, of wel...... ehhhh.

Vandaag hebben we 7 sluizen avalant te gaan. We waren eergisteren nog op 140 meter hoogte maar we moeten uiteindelijk weer omlaag. Dus de eerste sluis bellen we op, helaas telefoonnummer van de verkeerde sluis. In z'n allerbeste Frans, voert Wolter het gesprek. Lastig hoor als je verwacht: "Oké we doen de sluis!",  maar ze gaan totaal wat anders zeggen:"Waar bent u dan?? Ik zie u niet." Even omschakelen maar de mensen zijn allervriendelijkst hier. Ze zijn behulpzaam en ze geven onze vraag door aan de juiste sluis. 10 Sluizen op de kaart en dan kan je best een keertje een verkeerd nummertje pakken. Het schutten gaat allemaal vlot.

Je kunt hier bij alle sluizen water tanken. Omdat we niet voldoende water in de flessen en in de tanks hebben, willen we tanken.  Helaas: en panne! Dus geen water. We willen geen risico lopen dat er meer kapot zijn dus meren we af in Thuin, waar we eerder lagen, en tanken daar water. Helemaal vol omdat je nooit met weinig water weg moet gaan. Immers, kun je zomaar ergens stranden. Blijkt deze vakantie!

Het varen is erg leuk over de Sambre. We zijn blij dat we dit hebben gedaan. De bediening van de sluizen en bruggetjes gaat vlot.De sluiswachters zijn niet spraakzaam maar lachen je vriendelijk toe. Een openingszin voor een gesprekje ,die  ik van te voren had bedacht ;), "Il est beau, aujour d'hui! ", wordt wel beantwoord maar meer niet: "Oui!" Ze moeten ook wel heel veel lopen hoor: per deur open en weer dicht draaien, dat betekent dus 4 x langs de sluis lopen van  50 meter lengte. Geen tijd voor kletsverhalen.

Onderweg zien we nog een heel aparte boot liggen.  Althans het apparaat dat op zijn boot staat is bijzonder. Zie foto. Wat zou het kunnen zijn?

Tenslotte komen we bij de laatste en grootste sluis die in 2 delen wordt geschut. Probleem!!

Geen water! Dit keer gaat het om de waterstand in de Sambre. Niet weer! "Te laag water ",zegt de sluiswachter. Hij kan niet meer schutten, misschien morgen wel maar dat weet hij niet. Dat is dus even nadenken. We leggen de boot vlak voor de sluis: 1 bolder en een lantaarnpaal. Hier moeten we dus overnachten. Gelukkig hebben we water en kunnen we per fiets naar Marchienne au Pont om wat eten in te slaan.

Wat wij wel hebben gezien,  is dat er een "commerce" achter ons aan komt varen. Wij voeren hem voorbij toen hij net klaar was met laden. Inderdaad die boot komt eraan. Er is een discussie over de marifoon. We horen dat hij terugkeert. Maar even later horen we weer een heel verhaal in het Frans. We hebben hoop op doorvaart! De sluiswachter komt naar ons toe. We hebben "Bonne chance" Hij gaat nog één keer schutten en dan gaan wij mee achter de "commerce" . Dat is mazzel. Beroepsvaart heeft natuurlijk een groot belang.  Wij liften daar lekker op mee:)

Er gaat een hoop water naar beneden maar wij zijn nu ook door het laatste obstakel. Van de Sambre natuurlijk. Nog veel meer te gaan...We leggen aan bij onze bekende en vertrouwde pleisterplaats in Marchienne au Pont, onder de rook van Charleroi. Boodschappen doen! Extra veel! Je weet maar nooit!

We  lazen bovendien dat de Sambre vanaf 12 augustus tot 28 augustus ook gestremd is vanwege een evenement in het plaatsje Lobbes. Daar hebben we dus geen hinder van. Wij vonden het zeer de moeite waard. Het leert ons  wel dat je goed de scheepvaartberichten moet volgen. Anders kun je ergens 'opgesloten' raken. Dat hoeft ook niet een straf te zijn, het is immers vakantie. Fietsen, wandelen en bezichtigingen doen is ook leuk.

• Afstand: 19,4 km
  • 5 Motoruren, 5,5 uur reistijd, gemiddelde snelheid : 3,9 km/uur.
  • 7 sluizen, totaal: 59 sluizen
  • Ligplaats: steiger zonder voorzieningen maar met de Colruyt supermarkt om de hoek (foto)

1. Roosje:
    Lobbes! Lieeef!
  2. Renée:
    2 augustus 2017
    Coooooooool! Houdt t wel spannend he elke x die veranderingen!!
    Ik denk dat die boot een zeilboot wilde worden als hij groot was :)
  3. Annelies:
    2 augustus 2017
    Ernest denkt aan een windmolenachtig iets om energie op te wekken voor de boot. Ik vind het meer een soort centrifuge om de was buiten droog te slingeren, of een grote krop sla........ ik heb last van een te grote fantasie, hi hi!
  4. Herman Groen:
    3 augustus 2017
    Wat een wisselingen en wat een souplesse van jullie kant !!
  5. Elisabeth:
    5 augustus 2017
    Wat een verhaal weer! Goed van jouw broer , dat Parlez-vous-francais-sluisgesprek!
  6. Elisabeth:
    5 augustus 2017
    Herstel: Goed van jou , broer!
    Jullie maar denken: " Over wie z'n broer heeft ze het nou???"
    De mijne! :-)