Dag 40: Scharendijke > Ouddorp

20 augustus 2017 - Ouddorp, Nederland

Motorboot tussen de zeiljachten

Vannacht is het zout van de boot afgespoeld. Vanochtend scheen de zon weer lekker. Mooi zeil - en surfweer! Dat was te zien op het water. Aan de Brouwersdamkant van de Grevelingen wordt volop gezeild met mooie snelle boten en de windsurfers vliegen over het water. Westenwind 4: ideaal!

Wij varen, voor ons doen, een kort stukje, naar Ouddorp. Met een uurtje varen zijn we er. Het gaat niet om de tijd maar om de kwaliteit. Het is heerlijk vaarweer.  We zouden natuurlijk kunnen doorvaren maar kiezen toch voor Ouddorp.

Wolter belt naar de haven van Goeree. We kunnen in een box tussen alle zeilboten. Met een lekker zijwindje, 'parkeren' we achteruit de Noardersinne op haar plekje. Stuurmanskunst van Wolter.

De haven is van een watersportvereniging van Goeree. Het ziet er allemaal netjes uit. We krijgen een hartelijke ontvangst van de havenmeester.

Het dorpje Ouddorp ligt op 15-20 minuten van onze ligplaats. Een dorpje met een kerk in het midden van het dorp. Een paar kroegjes met terrassen erbij, winkels eromheen. Het is zondag: in dit dorp is dan alles dicht, op twee terrassen na. De commercie wint het bij hen van de religie.  De oude kerk is overigens niet de enige. We zien er nog één. Een behoorlijk grote kerk bovendien.

Als je nog eens van plan bent om een recreatiewoning te huren, dan kun je hier goed terecht. Daar is het dorp ook wel op ingesteld met een Rivera La Maison winkel, een Albert Heijn en een Hema.

We willen bij de VVV een Liggeldkaart voor de Grevelingen kopen, maar dat lukt niet.VVV is dicht op zondag. Toeristen in het hoogseizoen moeten het op zondag zelf maar uitzoeken. Nergens anders kun je zo'n kaart vandaag kopen. Het wordt ons niet makkelijk gemaakt.

Terug in de haven, genieten we van de wind en de zon op het achterdek. Onze achtertuin ziet er mooi uit!

• Afstand: 11 km
  • Motoruren:  1,3 uur
  • Havengeld: €23,- incl. Stroom water en prima WiFi, prima sanitair €0,50 per douches, wasmachine: €4,- droger:€2,-
  • Ligging: 15 wandelminuten van het dorp.