Dag 41: rondje over Goeree

21 augustus 2017 - Ouddorp, Nederland

Fietsen over Goeree en mossels aan de Grevelingen

Weinig wind vandaag: tijd voor de vouwfiets. Ik had op de app van Fietsknooppunt een leuk rondje uitgezet van 25 km. Niet te veel km's omdat we weten dat we ook nogal eens afwijken van de route. Het leuke van deze app is dat je gps kunt aanzetten. Dat doen we niet, (hihi) want dat vreet batterijen. Het is wel handig om em aan te zetten  als je niet weet waar bent. De route is nu ook weer heel leuk. Je fietst over leuke weggetjes. We gaan door dorpjes en de duinen  en komen bij bij de Noordzeekust uit. Wat een enorm strand is het hier.  Mooi!, In de verte zie je de route (vaargeul) van de grote scheepvaart en nog verder  zie je de Maasvlakte.

We zijn ook langs een oud zendmastenstation uit 1949 gefietst van Ouddorp: dat blijkt een ondergronds zendstation te zijn geweest met een bovengronds antennepark: Echelon.  Het blijkt dat dat een van de eerste doelen was in de Koude Oorlog, dat vernietigd moest worden bij een aanval op West-Europa. Het maakte deel uit van het spionagenetwerk Echelon, denkt men. Zo: even een stukje geschiedenis!

We komen via de duinen en een oud plaatsje Havenhoofd, in Goedereede uit. Een oud vissersplaatsje. Daar lunchen we op het pleintje. Het is een mooi stadje met schilderachtige oude straatjes met een grote kerk in het hart, mooi gerenoveerd. Het is een Nederlands Hervormde kerk van de vrijgemaakt gemeente, met 700 leden in Goedereede. Niet verwarren met de PKN wordt ons duidelijk gemaakt, door de vrijwilligsters in de kerk.

Na onze fietstocht komen we terug in de haven. Hier doen we de was. Lekker praktisch, moet ook gebeuren in de vakantie. Het is niet alleen maar 'lang leve de lol'. ;)  Wel leuk dat je dan weer interessante mensen tegenkomt bij de wasmachine.

We eten 's avonds in het restaurant van de WSV. Goeree. We hebben een unieke avond: heerlijke mossels ( zoals de Zeeuwen zeggen), met uitzicht op de ondergaande zon in de Grevelingen en dan komt er ook nog eens een zeehond voorbij zwemmen.

Een mooie afsluiting van ons bezoek aan Goeree Overflakkee. Als havenplaats een aanrader. Voor de goede orde: Goeree is Zuid Holland maar ze voelen zelf heel veel verwantschap met de Zeeuwen. Dus wij houden ons Zeeuwse gastenvlaggetje gewoon in de mast!

• Fietskm's:  26 km

1. Renée:
    21 augustus 2017
    Mooie foto's!
  2. Annelies:
    21 augustus 2017
    Mooie foto's van echte Hollandse wolkenluchten.
    Rijden die minifietsjes trouwens wel lekker?
  3. Irving:
    22 augustus 2017
    Het strand op de foto lijkt wel het strand op Aruba. Maar daar waai je op je vouwfiets wel weg.