Dag 43: Grevelingen > Oude Tonge

23 augustus 2017 - Oude-Tonge, Nederland

Plan 'B'

Volgens de weermannen is het vandaag een zomerse dag. Inderdaad!  Vanochtend werden we wakker met de zon en blauwe lucht! Heerlijk. De zeilscholen met de Optimisten zijn al op het water. Na t ontbijt varen we naar de sluis van Bruinisse. Het lijkt rustig maar uiteindelijk raakt de sluis toch nog redelijk vol. We schutten 1.40 mtr. naar beneden. De sluiswachter roepen het om: "Hallo mensen, we gaan beginnen hoor! Allemaal klaar? We willen niet dat er iemand achterblijft!" De mannen hebben het naar hun zin en voor ons is het ook gezellig!

Dan door naar de volgende sluis: de Krammer. Hier gaan we over van zout naar zoet water. Het bruist hard als je de sluis invaart. Dat is om te voorkomen dat het water teveel vermengt.

En dan zijn we weer op het zoete water, na anderhalve week. We gaan op de Krammer in de luwte van een eiland voor anker. Tijd om het zoute water af te spoelen met de dekwaspomp. Maar vooral tijd voor een duik!  Er is wel veel wier en een beetje groen alg. Op de zwemwater-app kun je zien waar het zwemwater in NL veilig (=schoon) is. Volgend de app moet het hier kunnen. Dan opeens floept de nieuwe spons uit mijn hand het water in. Dus een snelle sprong in het frisse water. Eenmaal erin is het lekker!  Na het poetsen en afspoelen van de boot, nog een duik en dan willen we naar Ooltgensplaat varen. In dat plaatsje hebben we afgesproken met Bé.

Helaas: Ooltgensplaat wordt het niet. Niet bereikbaar! Sluis is gesloten omdat er teveel  wier de haven indrijft. Plan B wordt dus in werking gesteld. Bé ( leuke woordspeling :) ) moet dus naar Oude Tonge komen. We hebben die haven gebeld om te checken of die  wel bereikbaar. Dat is zo. Plan B werkt dus wel! We moeten wel een stukje terugvaren. ( ongeveer 1 uurtje). In die haven hebben ze ook wel last van het waterplanten probleem maar ze maaien het steeds weg met een speciale boot met onderwatermaaiers.

We liggen hier prima. Bekend terrein. De bus heeft Bé hier afgeleverd. We hebben een lekkere zwoele zomeravond op het achterdek in Oude Tonge. De reis blijft onze flexibiliteit testen.

Morgen weer verder richting Randstad of misschien de Biesbos. Daar gaan we een nachtje over slapen. We hebben nu al verschillende plannen. Immers, je weet maar nooit!

• afstand: 19,2 km
  • Motoruren: 2,7 uur
  • Sluizen vandaag: 2, 78 sluizen tot nu toe.
  • Wind: ZW3-4, temp. 28 graden
  • Haven: €20,- liggeld, incl. Stroom, water en douches. Ligging: winkels met AH op 100 meter van de haven.

1. Annelies:
    24 augustus 2017
    Gezellige bootdagen met Bé!!
  2. Elisabeth:
    24 augustus 2017
    Gezelligheid met Bé! Het kost wat moeite , maar dan ben je ook bij elkaar! Fijne tijd!
  3. Herman Groen:
    25 augustus 2017
    Ik kan en wil het niet iedere dag schrijven; daarom vandaag maar tevens namens vele andere dagen: ik geniet van jullie verslagen.
  4. Bernarda Hofman:
    26 augustus 2017
    Ooltgensplaat, alweer niet!! Grapje. Nu onderweg de reisbestemming verlegd werd naar Oude Tonge, hoefde ik niet over te stappen naar een andere lijndienst; dat scheelde alweer. Eenmaal in Oude Tonge kwamen Wolter en Conny mij ophalen bij het busstation en al lopend naar de haven herinnerden we ons dat het water hier in de nacht van 31 januari op 1 februari 1953 naar binnen stroomde. Weer thuis, las ik dat bijna heel Goeree-Overflakkee toen blank heeft gestaan. Mijn buurman, die op mijn huis paste, vertelde dat hij in Sommelsdijk is geboren en dat hij er nog familieleden heeft wonen die trauma's hebben overgehouden aan de Watersnood. Dit alles geeft het bezoek aan dit dorp wel een extra tintje. Maar nu kabbelde het water gezellig om de boot en konden we met het mooie weer heerlijk tot laat op het achterdek zitten.