Dag 44: Oude Tonge > Oud Beijerland

24 augustus 2017 - Oud-Beijerland, Nederland

Van groot water naar klein water

Gisterenavond hadden we dronken gozertjes op de kade die uiteindelijk door de politie zijn weggestuurd. Blijkbaar hadden bewoners aan de haven gebeld want voordat ze echt te irritant werden, was het opgelost. Het schijnt in het weekend nogal uit de hand te lopen. Dus als je van plan bent om naar Oude Tonge te komen: niet aan de straatkant gaan afmeren, en helemaal niet waar de bankjes zijn.

Vanochtend na 't ontbijt en de heerlijke douches in het havengebouwtje,varen we weg. Zon en wind mee, dus heerlijk!

Door de Volkerak sluizen, waar het niet echt druk was, varen we het Haringvliet op. Daar houden ons we aan de vaarheul. Dat is maar goed ook want dat het ondiep is naast de geulen blijkt als snel. Er wordt aardig gezeild daar behalve door een Duitse zeilboot. Die is vastgelopen en zwaait naar ons voor hulp. We varen een stuk zijn kant op en nemen hem op sleeptouw. Omdat het te ondiep is, hebben we onvoldoende  roer om hem los te trekken. Hij ligt te vast. Daarna proberen we het nog eens maar dan vanuit een dieper stukje: lange lijn. Het lukt! De man en vrouw zijn zo blij: "In welke haven liggen jullie? Dan bieden we jullie een drankje aan," en dat allemaal in prima Engels!  "Hoeft niet! Fijne dag!", roepen we. Ik snap wel dat ze blij waren want er waren alleen zeilboten op t water en die hadden em niet los gekregen .

We varen verder het Spui op. Een mooie rivier door de Hoekse Waard. We komen binnen in de jachthaven van Oud Beijerland. De havenmeester is een beetje een brombeer maar we hebben een mooi plekje. We wandelen het plaatsje in: om 17:30 uur gaat alles dicht. Dus dan lekker een drankje op een terras in de zon. Wat een rotleven hebben we, haha!

• Afstand:55,4 km
  • Motoruren: 5,5
  • Sluizen: 1 totaal aantal : 79
  • Windkracht ZW4, temp. 21 graden
  • Havengeld: €17,15,inclusief stroom,  slechte WiFi, water (niet gezien) sanitair: €1,- per douche!
  • Centrum op 100 meter afstand.

1. Annelies:
    25 augustus 2017
    Echte redders in nood zijn jullie!!!
    Toch wel makkelijk hè, een boot met een motor. Ik denk dat die Duitsers straks hun zeilboot maar gaan inruilen voor een motorjacht!
  2. Renée:
    25 augustus 2017
    Cooooolie
  3. Bernarda Hofman:
    26 augustus 2017
    De redding van de Duitse zeilboot was zeker spectaculair! Mooi om te zien hoe ingespeeld Wolter en Conny op elkaar waren, Wolter aan het roer en Conny met de lijn. De eerste poging lukte inderdaad niet, met het risico van zelf vast te lopen. Het was: even wegvaren, overleggen met elkaar, opnieuw op de dieptemeter (heet dat zo?) kijken, en vanaf een andere kant opnieuw proberen. De Duitse schipper wilde meehelpen door tijdens de operatie ook suggesties te roepen, maar de regie lag duidelijk en strak bij de Noardersinne. Ik zeg: Chapeau!