Dag 45: Oud Beijerland > Rotterdam

25 augustus 2017 - Rotterdam, Nederland

Wij zijn klein en zij zijn groot......

Vanochtend voordat we wegvaren gaan we eerst water tanken. De watertank-steiger ligt vlak voor de uitgang van de haven. De meeste boten kunnen eppr gewoon door maar als je een schip hebt van 5,5 mtr. breed moet je even wachten.  Dat is moeilijk voor sommige mensen. Een meneer wil varen en wel direct. Wij zijn in 5 minuten klaar zeggen we. Meneer 'Ongeduld' vindt dat niet leuk! Jammer dan! Nog duidelijk niet genoeg onthaast, zou ik zeggen.

Watertanks gevuld en varen maar. We hebben niet het gunstigste tij maar de stroming valt wel mee. We varen het Spui uit en draaien de Oude Maas op richting Botlek. Daar zitten we direct weer tussen de grote zeeschepen en grote binnenvaartschepen.

We melden ons aan bij het verkeersbegeleidend systeem Waterweggebied, sector Botlek. Het is druk op de marifoon. Als we uit hun sector gaan, komen we in een nieuwe sector die onze aanmelding overneemt. Dat blijkt ook wel later. Net als een groot schip worden ook wij opgeroepen bij naam: Noardersinne. Een schip dat ons had opgelopen wilde rechtsaf slaan een haven in.  Dat schip moest inhouden. Dat moesten wij ook weten! Mooi dat je zo meedoet met je plezierjachtje.

We varen op deze manier door, onder de Erasmusbrug door dan slaan af naar de City Marina, een jachthaven in de voormalige Entrepothaven. Allemaal prachtig gerenoveerde pakhuizen die een nieuwe bestemming gekregen. Restaurantjes en winkels beneden en appartementen erboven. Heel mooi!

De jachthaven heeft werkelijk een schitterend sanitair. Supermodern en ruim. Alles bij de prijs inbegrepen.

' s Avonds gaan we eten aan de havenkant bij één van de restaurantjes. Een aanrader voor iedereen die iets met havens en boten heeft en van lekker eten houdt!

Daarna brengen we Bé naar de tram. Haar vaartochtje zit er weer op. Het was gezellig! Wij gaan gelukkig nog lekker door. Het weer is goed dus niets te klagen!!

• Afstand: 25,6 km , totaal aantal km tot nu toe: 1040km
  • Motoruren:  2,6 uur
  • Sluizen: vandaag 0
  • Wind: ZW 2, temp. 25 graden.
  • Havengeld: €27,50 inclusief stroom, water, heel goed WiFi en mooie wasmachines, en schitterend sanitair. (Zie foto)
  • Ligging: Rotterdam Kop van Zuid, op 10 minuten kopen van de Erasmusbrug en trams etc. Winkels aan de overkant ( Jumbo)

1. Bernarda Hofman:
    26 augustus 2017
    Was zeker spectaculair! Druk verkeer van enorme schepen die om ons heen voeren. Giga tankers, container-duwbakken, duwbakken geladen met vermoedelijk kolen. "Gewoon" bij hen uit de buurt blijven, volgens schipper Wolter, maar wel je koers blijven varen, zichtbaar blijven en vooral goed communiceren over de marifoon. Een voor mij totaal nieuwe wereld, het reilen en zeilen -spontane woordspeling- van deze waterwereld. Erg leuk om het meegemaakt te hebben.
    Wolter en Conny, ik heb een filmpje gemaakt van de oproep van Wolter aan de verkeerscentrale van de sector waar hij in voer (opeens weet ik ook alles, haha). Als het goed gelukt is, stuur ik het door.
  2. Annelies:
    27 augustus 2017
    Ship ahoy! Leuk dat jullie daar naar "het Rotterdamse" zijn gevaren, als klein motorjacht tussen het echte gebeuren! En dat kan dus gelukkig ook allemaal.
    Zou toch eigenlijk wel mooi zijn om daar te wonen boven die haven........ niet jullie huis in Friesland te koop zetten???